Het beste nepnieuws sinds 1993

Nepnieuws komt niet voornamelijk uit Rusland, niet van een trollenboerderij en niet van zoldertjes. Nepnieuws betreft vooral grote, professioneel georganiseerde campagnes waarin alle mediakanalen (TV, krant, radio, internet) gebruikt worden om een voorgekookte – veelal totaal onware – boodschap te indoctrineren in de bevolking. Het echte nepnieuws betreft massa onzin-inenting. Het doel? Je overspoelen met één vooraf bepaalde visie, die je door de omvang van het aanbod niet in twijfel trekt en waardoor je daarna anders denkt en anders handelt.

Wat steeds weer tot nepnieuws gebombardeerd wordt, en wat geen nepnieuws is, is kritiek. We leerde, bijvoorbeeld, dat kritiek op neo-nazi’s, oligarchen en de staatsgreep in Oekraïne ‘officieel nepnieuws’ is volgens minister Ollongren en de EU. We leerde ook dat, bijvoorbeeld, die 12 Russen die de mailserver van de Democratische Partij hackte ‘officieel echt nieuws’ is. Dat is de officiële stelling die je moet geloven. En dat is uiteraard de wereld op z’n kop.

Nepnieuws sinds 1993

Via een video kanaal op YouTube een interessante overweging over Cambridge Analytica en vooral moederbedrijf (en propaganda-fabriek) Strategic Communication Laboratories nu SCL Group (SCL). Ondertussen is Cambridge Analytica uiteraard gewoon weer doorgestart onder het zelfde management met een andere naam, in een ander land. Dat mag gewoon. Dit soort organisaties zijn uiteraard multinationaal. Het onderwerp verdween alweer snel uit het nieuws, wat vergeten we politiek incorrect nieuws toch snel als het niet meer genoemd wordt door de grote reguliere media.

SCL doet echter nog steeds wat het altijd al deed. Cambridge moederbedrijf SCL is namelijk “toevallig” grotendeels buiten schot gebleven, terwijl daar een heleboel inzicht in de hedendaagse media te vinden is. SCL brengt ons al grootschalige nepnieuwscampagnes sinds… 1993. Dit soort organisaties zijn de echte verspreiders van nepnieuws.

Waar komt de term Nepnieuws vandaan?

De term Nepnieuws werd officieel gelanceerd in september 2016 [hier], door de non-profit organisatie First Draft. Het doel van First Draft was om nepnieuws en complot theorieën (een term van de CIA, om waarheden rondom de moord op JFK te verhinderen) te bestrijden door het weg te filteren uit (of: wegdrukken door) het “officiële, echte nieuws”.

Binnen een maand sprak President Obama over de noodzaak om nieuws te filteren om de burger te ‘beschermen’ tegen nepnieuws. Hierna ontstond spontaan een stortvloed in de media over nepnieuws, wat uiteraard ook weer zonder kritische vragen gekopieerd werd in Nederlandse media. We hebben tegenwoordig uiteraard een nepnieuws minister en een EU-brede nepnieuws werkgroep, recent zelfs nog extra opgeschaald.

Wie financierde First Draft? Google baas Eric Schmidt. En die deed dat met een duidelijk doel: Schmidt is Pro-Clinton en financierde First Draft om Donald Trump te hinderen en Hillary Clinton te helpen. Herinner dus: de term “nepnieuws” betreft Google. Maar het fenomeen nepnieuws gaat uiteraard nog wat verder terug.

Slate.com rapporteerde reeds in 2005 over SCL

In een interessante video wordt kort geleden (en toevallig vandaag weer) een bericht aangehaald van Slate.com. Slate.com is een “officieel nieuws”-verspreider, een “officieel nieuws outlet”, die de officieel gesanctioneerde onzin verspreid en zelf geen geheugen of geweten heeft. U herkent dat heden ten dage als “de kwaliteitsmedia”.

Slate.com is een organisatie die zich graag laat lenen om persberichten van overheden, inlichtingendiensten en organisaties als SCL as-is te verspreiden als “officieel, echt nieuws”. Het is een organisatie die netjes de ’s morgens vroeg verstuurde mailing ontvangt, verzonden door de organisaties als Media Matters van David Brock, en daarna die ochtend de zogenaamde talking points uit de mailinglist netjes verwerkt tot nieuwsfeiten. Kennelijk kan je daar geld mee verdienen, als bedrijf, je moet als medewerker alleen geen geweten hebben.

Toch kwam Slate.com in september 2005 reeds met berichtgeving over SCL. September 2005. Er wordt allereerst beschreven dat SCL al sinds 1993 actief is in het organiseren van nepnieuwscampagnes:

The company, which describes itself as the first private-sector provider of psychological operations, has been around since 1993. But its previous work was limited to civil operations, and it now wants to expand to military customers.

OK, deze grote nepnieuwsverspreider beïnvloed je mening met psychological operations dus al sinds 1993, dat is nu al 25 jaar dus, en richt zich sinds 2005 dus ook op militaire klanten! Hiervoor werd dat werk vooral verricht door de inlichtingendiensten zelf.

Een voorbeeld

Het Slate.com verhaal begint met een fictief scenario waaruit het nut van organisaties als SCL moet bljiken. SCL wordt hier geïntroduceerd als volgt:

A shadowy media firm steps in to help orchestrate a sophisticated campaign of mass deception. Rather than alert the public to the smallpox threat, the company sets up a high-tech “ops center” to convince the public that an accident at a chemical plant threatens London. As the fictitious toxic cloud approaches the city, TV news outlets are provided graphic visuals charting the path of the invisible toxins. Londoners stay indoors, glued to the telly, convinced that even a short walk into the streets could be fatal. While Londoners fret over fictitious toxins, the government works to contain the smallpox outbreak. The final result, according to SCL’s calculations, is that only thousands perish, rather than the 10 million originally projected. Another success.

Het verhaal in het artikel betreft een fictieve uitbraak van de pokken. Dit verhaal wordt door SCL gedraaid door een gefabriceerd verhaal over een lek van een chemische fabriek te verspreiden. Gefabriceerde berichtgeving over ingebeeld chemisch gif. Gaat er bij u wellicht ergens een belletje rinkelen? Dat zou wel moeten! Maar op basis van die onzin blijven burgers netjes thuis en tegelijkertijd wordt de bevolking niet al te bang over enge ziektes. Dit alles onder de noemer: You can’t handle the truth.

Wat staat hier nu echt?

Realiseer wat hier echt staat: SCL biedt mogelijkheden om met een verzonnen verhaal de media te overspoelen om je gedrag te beïnvloeden met onwaarheden. SCL werkt daarmee samen met alle media, die dit “nieuws” verspreiden als officiële waarheid.

Strategic Communication Laboratories, a small U.K. firm specializing in “influence operations”

Het bedrijf creëert daarbij ook video opnames voor TV, en foto’s voor kranten, die verspreid kunnen worden door de media ter ondersteuning van het gecreëerde verhaal.

Company literature describes SCL’s niche specialties as “psychological warfare,” “public diplomacy,” and “influence operations.” The smallpox scenario plays out in excruciating detail how reporters would be tapped to receive disinformation, with TV and radio stations dedicated to around-the-clock coverage. Even the eventual disclosure is carefully scripted.

Hier wordt precies beschreven hoe het officiële nieuws tegenwoordig tot stand komt. Organisaties als SCL verstrekken totale onzin aan reporters die het ‘around-the-clock’ brengen als officiële waarheid. Met realiteit heeft het uiteraard niets te maken.

Bestudeer trouwens ook eens goed de term en techniek ‘Astroturfing‘, hier meer informatie. De techniek wordt gebruikt om je te misleiden met zorgvuldig gecultiveerde nepprofielen en je te beïnvloeden op allerlei manieren die je niet direct herkent. De bovenstaande links zijn trouwens naar Wikipedia, maar herken dat Wikipedia zelf ook een ideaal astroturfing platvorm en ‘outlet’ is.

Eventual Disclosure

En over die ‘eventual disclosure is carefully scripted’ opmerking, die ‘disclosure’ komt natuurlijk niet. Daarover is het bericht zelf ook volstrekt duidelijk. Michael Schrage, a senior adviser to the security-studies program at the Massachusetts Institute of Technology aan het woord:

The problem, he adds, is that in a democracy, a large-scale ruse would work just once.

Met de gedachte: “Een ezel stoot zich in het gemeen niet tweemaal aan dezelfde steen.”  Een heerlijk spreekwoord, om diverse redenen. Het probleem daarmee is alleen de realiteit. In een echte, open en eerlijke democratie werkt het inderdaad maar één keer. Het is echter overduidelijk dat het niet slechts één keer heeft gewerkt. Dit type misleiding voltrekt zich aan de lopende band.

En die ‘eventual disclosure’… daar moeten we dus nog heel lang op wachten, daarmee zou de geest immers uit de winstgevende fles ontsnappen. En: Dat? Nooit!

Gecreëerde video-beelden, dus met acteurs

Bedenk dat je tegenwoordig videobeelden en foto’s nodig hebt. Alleen een computer-animatie met een cartoon-wolk over een Google Earth plattegrond volstaat uiteraard niet meer. Dat betekent dat SCL een heel aantal acteurs, regisseurs en camera-mensen paraat heeft staan om die benodigde video en foto’s mee op te nemen voor verspreiding in de media.

En ook dat is precies wat je ziet in het dagelijks nieuws. Herinner het Syrische jongetje dat dat meisje redde. Een regisseur uit Noorwegen, opgenomen in Malta. En de gefakete beelden met acteurs rond de aanslag op Zaventum. Zo krijg je op 22 maart dus beelden voorgeschoteld opgenomen tijdens de oefeningen voor die aanslag op 26 februari. Aangevuld met oude CCTV video. Sowieso een aanslag op 3-22 is uiteraard zeer bedenkelijk, dan moeten alarmbellen afgaan over de authenticiteit van die aanslag.

Herinner trouwens hoe ISIS van die prachtige scherpe foto’s, zelfs professionele video-opnames maakte en verspreidde. Prachtig materiaal van studio-kwaliteit, denk daar eens over. En al die prachtige Toyota Hilux auto’s van ISIS? Betreft een kado van het Amerikaanse departement van Buitenlandse Zaken (tot voor kort uiteraard onder leiding van Hillary Clinton.) Dan: die “onthoofding” in de woestijn? Die “onthoofding” bleek opgenomen in een filmstudio. Zie ook het geinen van de “ISIS”-acteur met het zogezegd “onthoofdde” slachtoffer na die opname… De video’s werden gecreëerd door, en op bestelling van, oorlogshavik John McCain die specialiseert is in het creëren van “moslimterrorisme”.

Zo kan het dus gebeuren dat je als zeer onfortuinlijk meisje “slachtoffer” wordt in zowel de Parkland High School Shooting, de Sandy Hook Elementary School Shooting, de Aurora Movie Theater (Batman) Shooting als ook de Boston Marathon Bombing. En dit meisje is geen uitzondering. Het is statistisch onmogelijk, uiteraard, tenzij je specifiek daarvoor ingehuurd bent.

Het levert leuke video’s op, trouwens, acteurs die na een duidelijk geënsceneerde auto-ontploffing aan komen rennen om vervolgens op de grond gaan liggen kermen als slachtoffer van die “aanslag”. Of die Witte Helmen met dat “slachtoffer” onder het puin in Syrië die allen netjes en stilletjes wachten terwijl foto’s gemaakt worden. Ze wachten op het start-commando van de regisseur voordat ze beginnen met het kermen en redden, het is duidelijk geënsceneerd voor de camera. De Witte Helmen “verontschuldigden” zich achteraf omdat ze betrapt waren op leugens. Het was echter business as usual.

Nog even over Sandy Hook

Herinner “Robbie Parker” als vader bij Sandy Hook, die overduidelijk glimlachend en blij te voorschijn kwam uit de gang, daarna overduidelijk in zijn rol ging en vervolgens emotioneel de “kwaliteitsmedia” vertelde over zijn gesneuvelde kinderen. “Robbie Parker” was een acteur die een vooraf geschreven script voor las. Hij creëerde daarmee nieuwe “officiële waarheden”.

Een andere persoon die wordt genoemd als crisis acteur “David Hogg”, die o.a. bij de Parkland High School Shooting als studentgetuige aangedragen werd (en aldaar actief betoog voor nieuwe wapenwetgeving) terwijl hij daar niet naar school ging, hij werd geplaatst tussen de studenten. “Hogg” startte vervolgens een alomvattende media-campagne en kreeg “zijn” boodschap op alle grote nationale TV-zenders. Het bewegen van “Hogg” geeft trouwens inzicht in de raison d’etre van al die shootings.

Totale misleiding is helaas de nieuwe normaal geworden. Alles is toegestaan om “het doel” te bereiken.

‘Fact-checking’ met Snopes

Als je zoekt op “crisis actor” wordt je echter steevast verwezen naar Snopes. Ook als je zoekt op foto’s wordt je direct verwezen naar Snopes. Snopes is een “fact-checking” website die specifiek in de lucht is geholpen om complot theorieën te ontkrachten met “officiële feiten”, zoals die “officiële feiten” die gecreëerd worden door bedrijven als SCL.

En Snopes wordt nu continu door Google bovenaan gezet bij zoekresultaten als je zoekt naar dit type onderwerpen. En terecht: het kan natuurlijk niet zo zijn dat Google geeft wat je werkelijk zoekt. Dat zou het onderzoeken van dit thema veel te gemakkelijk maken. Nee, Google verwijst keurig naar de “officiële waarheden” op sites als Snopes, of je die nu wilt, of niet. Eric Schmidt kan trots zijn op het resultaat van zijn werk.

Zo uiteraard ook het nieuwe nepnieuws offensief bij Youtube, Google helpt de falende officiële media graag een handje. Plaatst nu expres officieel ‘authoritative’ nieuws bij video’s die dat nieuws in twijfel trekken en sponsort nieuwsorganisaties daarvoor met miljoenen. Herinner dat de term Nepnieuws werd geïntroduceerd door Google baas Schmidt. Bij belangrijke onderwerpen gaat Google en Youtube voortaan dus eerst verwijzen naar de “kwaliteitsmedia” die de “officiële waarheden” opdringen. Weet daarbij dat de Google en YouTube respectievelijk letterlijk top-website nummer 1 en 2 op internet zijn.

Meer van die officiële waarheden

Herinner ook de “officiële waarheden” (totale onzin) waarover Nayirah getuigde, baby’s in Koeweit die uit couveuses gehaald werden door militairen uit Irak, dat als één van de grote aanleidingen van de Westerse oorlog tegen Irak werd gebruikt. Dat betrof een oorlogsmisdaad: het gebaseerd op gefabriceerde leugens starten van een War of aggression. En de Nederlandse overheid was er uiteraard bij vanaf de start. Totale onwaarheden, opgenomen met acteurs, speciaal georganiseerd voor verspreiding in de “kwaliteitsmedia” met als doel het starten van een agressieoorlog.

Herinner recent ook het verhaal van Zijlstra over Putin – dat blijkt normaliter dus volstrekt legaal. Je moet alleen niet betrapt worden, maar dat risico is uiteraard klein. Journalisten blijven graag goed te boek staan bij overheid, politieke partijen, politici en inlichtingendiensten, BN’ers zijn te druk met deugen en virtue signalling en politici beschermen elkaar graag. Wat echter niet mag, is kritiek hebben hierop. Kritiek hierop wordt direct weggezet als “nepnieuws door Russische trollen” of “beïnvloeding door Putin”. Daar wordt uiteraard een EU werkgroep voor in het leven geroepen, op uw kosten uiteraard.

En herinner bijvoorbeeld het nieuws dat spontaan groot in onze media verscheen, die arme Rohingya moslimvluchtelingen die zo bruut mishandeld werden door die gemene boeddhisten in Birma/Myanmar: Rohingya Genocide or How To Spot a PR campaign False Narrative en Myanmar & the Rohingya – Reading Article – The Other Side of the Story G O Comain. En daar is de Verenigde Naties weer, het duurde ook al zo lang voordat die hun anti-democratische NWO-smoelwerk weer lieten zien. De VN brengt vandaag in het Nederlandse nieuws in de door hen verplichte “terugkeer” van de Rohingya moslim’s naar Birma. Islamisering met moslimvluchtelingen moet ook in Birma, kennelijk. En ook in China heeft de bevolking onder moslimextremisme te leiden. Dezelfde globalistische thema’s, overal waar je kijkt. En dat betreft uiteraard geen toeval.

Aanschouw ook de rol van de Witte Helmen bij de Ghouta gifgas aanvallen in Syrië, zogezegd door de Syrische overheid tegen de eigen burgers. De Witte Helmen blijken de terroristen die de propaganda creëren, gefinancierd als ze zijn door o.a. de Nederlandse overheid. Lees dat feit ook op de AD-website. De heldhaftige White Helmets werden gisteren gelukkig weer gered door… Israel. Tja. En de Verenigde Naties, daar zijn ze weer, steunen dat feit uiteraard. Het “officiële nieuws” is de wereld op zijn kop.

En als laatste nog een voorbeeld van grootschalige mediamanipulatie door het grootbedrijf: Big Pharma. Ineens werd de bevolking weer massaal bestoken met mediamanipulatie rondom de vaccinatiegraad. Er is geen indicatie dat baarmoederhalskankervaccin Gardasil, bijvoorbeeld, werkt. Er is wel veel bewijs voor gezondheidsschade en Big Pharma blijkt onaantastbaar rondom vaccinatieschade. Een slimme meid weet genoeg, laat zich niet vrijwillig misbruiken! Oplossing? Big Pharma en de NL Overheid dringen nu vaccins tegen baarmoederhalskanker op bij… jongetjes. En voor de duidelijkheid: jongetjes zonder baarmoeder, dat spreekt voor sommige regressieve postmodernisten wellicht niet meer voor zich. (Postmodernisme kent geen pleonasmes.) PR-bericht van Big Pharma, “officieel nieuws”, waanzin ten top.

De klanten van SCL

Terug naar het bericht op Slate.com. Wie zijn de klanten precies van SCL?

Who buys this stuff? Broughton declined to mention many specific clients, noting that disclosing SCL’s involvement—particularly in countries with a free and open media—could make its campaigns less effective. However, he says that post-apartheid South Africa has employed SCL. So has the United Nations, he says.

Aah, daar is de Verenigde Naties weer, betrouwbaar als altijd. Ik vond het ook al zo lang duren voordat de Verenigde Naties in relatie tot SCL genoemd werd. Het geeft direct een aardige indicatie over de clientèle. Dan nog even hoe men dit rationaliseert naar zichzelf – die spiegel in de badkamer ’s morgens is immers lastig:

Is SCL simply hawking a flashier version of propaganda? The spokesman’s answer: “We save lives.” Yes, Broughton acknowledges, the ops center is not exactly giving the truth, but he adds, “Is it not worth giving an untruth for 48 hours to save x million people’s lives?”

Behalve dat die 48 uur al minstens 25 jaar duurt. En behalve dat het niet mensenlevens redt, maar vele mensenlevens kost. Het sloopt zelfs hele samenlevingen, zoals Libië, herinner de mars van Afrikanen naar Europa en Nederland. En nu ook hier. Het wordt allemaal georganiseerd met behulp van dit type organisaties. Grootschalige officiële beïnvloeding met leugens, misleiding en bedrog, met ondersteuning van alle grote media blijkt prima in orde, want:

“Sometimes the means to an end has to be recognized.”

War is peace, freedom is slavery, ignorence is strength

Meer over SCL, Cambridge en ‘klokkenluider’ (en vermoedelijk GCHQer) Chris Wylie? Bekijk de Youtube video’s: Proof of Fake News since 1993 en Fake News = Cambridge Analytica. Chris Wylie Doesn’t Add Up. Bedrijven als SCL en Cambridge werken intensief samen met overheden en inlichtingendiensten. Dit zijn de aannemers die het echte vuile werk opknappen, met bedrijven die onaantastbaar zijn voor WOB-verzoeken.

Lees ook eens meer over Operation Mockingbird. Hoe overheden en inlichtingendiensten journalisten en media-management betaalde voor dienstverlening. Lees ook het boek van Udo Ulfkotte. Tegenwoordig is dat gedrag geïnstitutionaliseerd en omgedraaid. Nu smeken de journalisten en publicaties om nieuwe propaganda bij inlichtingendiensten en de PR-medewerkers van politieke partijen. Alles wordt blindelings overgenomen als waarheid, je wilt immers wel gunstig in het boekje van de inlichtingendiensten en overheden blijven staan.

Lees ook het werkelijk geweldige boekje van Sharyl Attkisson: ‘The Smear’. Bekijk eventueel haar TED-video of haar interview met Jason Goodman. Bekijk ook haar zeer recente, ook weer geweldige, presentatie bij de Reagan Ranch Roundtable, over onder andere misleiding bij Wikipedia, Twitter en Facebook, het fenomeen astroturfing, neppe grass-roots bewegingen, goed beheerde fake persona’s van overheden, etc.

Conclusie

Weet dat alles wat je leest in de grote media ondertussen dus gestuurde propaganda betreft: PR-berichten van organisaties met een missie, spin door spindoctors, “officiële waarheden” samengesteld door de machtigste, grootste en rijkste organisaties, politieke partijen, politici en overheden.

Zo mag de NRC tegenwoordig dus onterecht rustig een terecht kritische en écht goede parlementariër executeren en vlak daarna totale onzin van de AIVD verspreiden. De NRC is als krant dus minder waard geworden dan het papier waarop die krant gedrukt wordt. Door een schier eindeloze stroom van dit soort kwalijke onzin is de grote “kwaliteitsmedia” hun status, aanzien en geloofwaardigheid volledig kwijt geraakt.

War is peace, freedom is slavery, ignorence is strength. Je herkent deze uitspraak ondertussen allemaal maar al te goed in de dagelijks stroom onzin in de ‘kwaliteitsmedia’. Zie hoe je steeds weer met officieel gesanctioneerde onzin door de grote media bewust op precies het verkeerde been wordt gezet. De misdadigers worden de slachtoffers, de echte slachtoffers worden geprofileerd als misdadigers.Ondertussen wordt er uiteraard wel goed verdiend aan, en geprofiteerd van, al deze misleiding.

Kan de structurele schade aan het imago van de ‘kwaliteitsmedia’ ooit nog ongedaan worden gemaakt? Dat lijkt ondertussen zeer onwaarschijnlijk geworden. Het officiële nieuws is daarmee feitelijk overleden. Gecondoleerd.

Reacties zijn gesloten.