NLprofiel: AVG Schending? Grootste NL Mediabedrijven gaan samen profielen uitbaten

Vandaag in het nieuws dat de drie grootste mediabedrijven in Nederland (en Belgie) aangeven samen grootschalig misbruik te gaan maken van bezoekersprofielen:

Persgroep, Sanoma en TMG gaan dataprofielen leveren aan adverteerders. De drie Nederlandse mediabedrijven De Persgroep, Sanoma Media en Telegraaf Media Groep (TMG) starten eind juni een gemeenschappelijke datadienst voor adverteerders.
Met de dienst, NLprofiel, willen de bedrijven één loket bieden waar adverteerders terecht kunnen voor datagedreven marketing. De dienst voldoet volgens de initiatiefnemers aan de nieuwe Europese privacyregels. NLprofiel biedt de mogelijkheid voor adverteerders om “door middel van relevante dataprofielen eenduidig over de verschillende mediapartijen heen te kunnen plannen”, aldus de drie bedrijven.

Deze drie grote mediabedrijven gaan grootschalig jouw data samenvoegen in profielen. En gaan jouw samengevoegde profiel vervolgens verkopen/uitbaten aan adverteerders. Jij en jouw privacy zijn dus het product dat hier verkocht wordt. Dat men het niet zo nauw neemt met de AVG blijkt al snel.

AVG: Who cares? Wij zijn het media grootbedrijf!

Je herkent het functioneren van het groot mediabedrijf ondertussen. En zo ook hier. Het samenvoegen van gebruikersprofielen over verschillende bedrijven heen om te verkopen/misbruiken voor advertentie doeleinden, dat klinkt niet als combineerbaar met AVG. Ze schrijven daarover het volgende:

De mediabedrijven lijken door het samenvoegen van informatie de concurrentie te willen aangaan met Facebook en Google, wereldwijd momenteel de dominante spelers op het gebied van gerichte advertenties. Door de data te combineren, zijn de profielen van miljoenen Nederlanders in één keer benaderbaar. De bedrijven claimen dat het gebruik van de data in lijn zal liggen met de regels van de AVG door onder andere te werken met het IAB Consent Framework. De drie bedrijven blijven met NLProfiel eigenaar van de data van eigen gebruikers.

“De data van miljoenen Nederlanders in één keer benaderbaar” en “De drie bedrijven blijven met NLprofiel eigenaar van de data van eigen gebruikers.” Grappig, ik dacht toch juist dat informatie van/over gebruikers met AVG het eigendom blijft van gebruikers?  Maar nee, NLprofiel claimt dus het eigendom. Nog wat toelichting over hoe ze aan de data komen:

Wij gebruiken bijvoorbeeld het DoubleClick-advertentiesysteem van Google en andere Persgroep-titels gebruiken dat ook. Door data te combineren kun je dus iemand targetten op zowel de Volkskrant als Tweakers bijvoorbeeld.

Het grootschalig combineren van gebruikersprofielen om te verkopen aan adverteerders, om te targetten voor advertenties. Bovengenoemde bron van DoubleClick is slechts een illustratie, en een illustratie van de data van een ander advertentiesysteem(!) die zelf duidelijk ook niet aan het AVG voldoet! Nog los van het feit dat het niet bepaald een zaligmakend plan is: Dat klinkt duidelijk niet als AVG compatible.

Grootschalig persoonlijke profielen samenvoegen voor advertentiedoeleinden

De grootste mediabedrijven gaan grootschalig profielen opstellen van bezoekers, inclusief jij. Of je wilt, of niet, ze hebben je IP. Het lijkt dus alsof Sanoma, Persgroep en TMG nog niet in de gaten hebben dat ook IP-adressen persoonsgegevens zijn en dat vooraf toestemming verkregen moet worden om die op te slaan. En dat dit alles niet kan zonder expliciete en volledig vrijwillige goedkeuring van die gebruikers zonder dat als voorwaarde te stellen voor gebruik van de dienst/website.

Laat staan dit te gebruiken voor dit soort duistere doeleinden. Combineren over bedrijven heen, dat is uiteraard AVG-schemergebied, zeker omdat het niet strikt noodzakelijk voor het leveren van die dienst (i.e. openbaar maken van de website/nieuws/blad/video). De vraag is uiteraard wat men nog meer gaat doen met die data. Misbruik van deze data ligt in ieder geval voor de hand. En deze bedrijven kennende, die zullen dat zeker niet laten.

De AVG is opgericht mede om bedrijven als Facebook en Google te dwarsbomen in hun activiteiten in Europa, maar deze wet geldt natuurlijk wel ook voor Sanoma, Persgroep en TMG.

Helaas voor de burger: AP, slappe hap

Helaas is de AVG toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens behoorlijk slappe hap en werkt die niet voor de burger. De AVG wordt grootschalig geschonden – terwijl de wet al sinds 2016 bekend is – evenals daarvoor de regels van de WBP. Maar goed, de AVG is er dan ook niet voor u, maar voor de belangen van de overheid en het grootbedrijf. Weet bijvoorbeeld dat de Belastingdienst voorlopig niet (lees: nooit) hoeft te voldoen aan de AVG. En weet dat de AVG in dezelfde maand geïntroduceerd werd als dat de Sleepwet tegen een referendum uitspraak in ongewijzigd actief werd. Niemand krijgt hiervoor een boete, mag kennelijk allemaal.

De AP zal dus spoedig akkoord gaan met deze privacy schendende plannen voor NLprofiel, want in het belang van het grootbedrijf. De belangen van het grootbedrijf staan immers boven die van de bevolking. Vorm zelf een mening over het functioneren van AP opperhoofd Aleid Wolfsen.

Reacties zijn gesloten.