Crash MH17, cui bono? (wie heeft er baat bij?)

Direct na het neerstorten van de MH17 klonk premier Rutte heel daadkrachtig: onderzoek naar de aanslag moet de “onderste steen boven krijgen”. Hij “zou niet rusten voordat de verantwoordelijken voor de crash zijn opgespoord en gestraft.”

Inmiddels is van zijn voortvarendheid weinig meer over:

Premier Mark Rutte is “niet optimistisch” dat waarnemers voor de winter terug kunnen keren naar de plek waar rampvlucht MH17 neerkwam.

Nederland startte in augustus met een repatriëringsmissie in Oekraïne, maar die werd zes dagen later afgeblazen omdat de situatie in het door seperatisten gecontroleerde gebied onveilig was. Twee weken geleden werden dertig onderzoekers extra naar het rampgebied gestuurd, maar die kunnen tot op heden de rampplek niet bereiken.

Rutte stelde geen contact met de seperatisten te hebben gezocht. “Nederland erkent de separtisten niet. Contact zou Nederland in een onmogelijke positie hebben gebracht in een relatie met Oekraïne en Rusland. We zijn een NAVO-land, het is ondenkbaar dat we contact hadden gezocht.”

Maleisië heeft wel contact gezocht met de seperatisten, uit respect voor de families. “Iedereen maakt daar zijn eigen keuze in”, aldus Rutte.

Voor Rutte gaan andere belangen nu kennelijk voor. Hij gooit het hoofd in de schoot. Het enige wat we hebben is een nietszeggend rapport. Iets beters kunnen we pas over een jaar (???) verwachten.

Bizar is verder dat op 7 augustus een ”Non Disclosure Agreement” getekend is door de regering van Nederland, België, Australië en Oekraïne, waarbij o.a. blijkt te zijn afgesproken dat elk van de 4 landen het veto recht heeft over de uiteindelijke tekst van het onderzoeks rapport.

Rutte wil ons doen geloven dat het onmogelijk is, maar Maleisië gaat wel gewoon op zoek naar de onderste steen. Maleisië heeft de geheimhoudingsovereenkomst niet getekend, wil een VN-vredesmacht op crashsite en bekritiseert het Kiev-regime.

Het lijkt erop dat Rutte het onderzoek over de winter heen wil tillen in de hoop dat het door Nederland ‘vergeten’ wordt.

Maar Nederland wil het niet vergeten. Nederland vertrouwt de propaganda niet en wil weten wie de MH17 heeft neergehaald.

MH17onderzoek.org

OK, misschien is het lastig om in het gebied onderzoek te doen. Maar laten we in ieder geval beginnen om in kaart te brengen wat we wel weten. Zodat iedereen zelf kennis kan nemen van de feiten en een eigen mening kan vormen. Inmiddels is hiervoor de website MH17onderzoek.org geopend.

Wij zijn (..) bang dat de Nederlandse overheid onvoldoende zal doen om de werkelijke toedracht te onthullen, omdat de geopolitieke krachten de objectieve berichtgeving mogelijk zullen beinvloeden en Nederland een 100% objectief verhaal al uitgesloten heeft door het Non Disclosure Agreement.

Deze website zal niet alleen de onderzoeken naar wat er gebeurd is met MH17 volgen en weergeven, maar ook additionele informatie verzamelen en presenteren, zodat mensen zelf kennis kunnen nemen van feiten die wellicht bij veel personen niet bekend zijn.

De gebeurtenissen Oekraïne worden gekenmerkt door een enorme propaganda oorlog, waarbij de traditionele media helaas niet meer zo objectief lijken te zijn. Deze website wil eenverzamelpunt van feitelijke en relevante informatie worden, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen, zonder dat de schuld van de ramp bij voorbaat vast staat.

Cui Bono? (wie heeft er baat bij?)

We kunnen ook nog op een andere manier in de MH17-zaak duiken. Als je de daders van een misdaad wilt achterhalen, kan het heel verhelderend zijn om op een rijtje te zetten wie een motief hebben: cui bono? Voor detectives is dat een van de eerste dingen die je je afvraagt in een moordzaak en ook in juridisch onderzoek is dit een heel gebruikelijke vraagstelling.

De onderzoeksjournalist James Corbett gaat aan het slot van het Corbett Report Crashes of Convenience MH17 na wie een motief heeft: wie heeft er belang bij het neerhalen van dit vliegtuig, wie profiteert?

– Oekraïne: in het gebied waar het vliegtuig is neergestort, werd hevig gevochten door de pro-Russische rebellen en het Oekraïense leger om de controle. Het is voor Oekraïne gunstig om nu een centraal en strategisch gebied in handen te hebben waar ze toegang hebben en waar in ieder geval voor het moment een staakt het vuren kan worden afgedwongen.

– Shell: de plek waar de MH17 is neergestort, ligt net ten zuiden van een heel belangrijk schaliegaswinningsgebied van Shell. Shell is van origine een Nederlands bedrijf. De MH17 vertrok uit Nederland en had voornamelijk Nederlandse passagiers aan boord. Shell stond op het punt om misschien een miljardeninvestering te verliezen, omdat de inwoners in het gebied waar de schaliegaswinning plaatsvond zich in een referendum hadden uitgesproken voor onafhankelijkheid van Oekraïne.

Er staat veel op het spel voor het Brits-Nederlandse olieconcern. Op het moment zijn alle gaswinningsoperaties daar stil gelegd. Ten tijde van een noodsituatie kan Shell aan bepaalde verplichtingen niet gehouden worden, is contractueel vastgelegd. Misschien profiteert Shell niet van deze situatie, maar in ieder geval verliest het bedrijf niet zoveel als het anders gedaan zou hebben. Nader onderzoek met betrekking tot deze kwestie is hard nodig.

– De VS kan door de crash de Europese partners er eindelijk van overtuigen dat het nodig is om Poetin sancties op te leggen (waar vooral de VS zelf van profiteert). Vooral Duitsland was erg huiverig voor sancties, omdat het land wist dat het de eigen economie zou schaden.

– De NAVO heeft door de crash een ‘casus belli’, een reden om in Oekraïne aanwezig en actief te zijn.

– Israël: door de crash is de aandacht van het publiek afgeleid van de aanval op Gaza die op dezelfde dag begon.

Een heleboel verschillende motieven komen samen rond de crash van de MH17. Iets wat je vaker ziet bij grote valse vlag operaties. Degenen die echter geen enkel motief bij het neerhalen van de MH17 lijken te hebben zijn:

– Rusland en de pro-Russische rebellen. Zij hebben geen belang bij deze gebeurtenis behalve demonisering en toenemende sancties.

Maar dat de crash door de rebellen, en als uiteindelijk verantwoordelijke door Poetin, is veroorzaakt, is juist wat we moeten geloven…

Corbett concludeert: de crash van de MH17 was bedoeld als propaganda in de escalatie van het conflict in Oost-Oekraïne. Maar de opzet lijkt grotendeels mislukt. Waarschijnlijk is dit de reden dat je de MH17 nauwelijks meer tegenkomt in het nieuws.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInEmail this to someone

Reacties zijn gesloten.