EU verplicht alwetende eCall chip in auto’s

Elke dag een nieuw schandaal: de EU verplicht nu fabrikanten vanaf 2015 om uw auto te chippen met de eCall chip. Een auto die 112 kan bellen bij een ongeval, klinkt goed toch!?

De wondere wereld van de eCall chip betekent dat deze verplichte chip alles over uw auto weet en dit continue doorgeeft aan de centrale eCall dienst. De chip in uw auto staat in directe verbinding met nagenoeg elk onderdeel van uw auto. En uw gechipte auto staat continu in verbinding met de eCall centrale. Dit betreft dus de ultieme ‘slimme’ en communicatieve auto.

De leugens springen alweer direct op je af, GeenStijl schrijft:

Daarom is het systeem dankzij Toine Manders door de EU per 2015 verplicht gesteld in alle nieuwe auto’s. Maar wat kan het ding nou precies? De EU zelf schrijft dat “the system is only active when an accident occurs”. Maar in een artikel waaraan de chipmaker zelf heeft meegewerkt, staat te lezen: “Een auto met eCall maakt, net als een mobiele telefoon, via de simkaart continu contact met de gsm-palen waar de auto langsrijdt. De telecomprovider weet hierdoor altijd waar iedere auto is.”

De EU zegt expliciet eCall ‘is only active when an accident occurs or if it is manually triggered, there is no privacy issue related to any tracking of your car.’ De leverancier heeft duidelijk een heel ander idee over de connectiviteit. En we weten: wat de telecomprovider weet over u, weten alle inlichtingendiensten ook over u. Op dus naar de details.

Wat kan deze chip allemaal aansturen

Toevallig kennen we dit eCall systeem in Amerika al als OnStar, waar al heel wat slecht nieuws over beschikbaar is. Het eCall/OnStar systeem is namelijk behoorlijk multifunctioneel, houd je vast: eCall/OnStar weet waar u rijdt, hoe hard u daar rijdt, het weet of u gecrasht bent, het weet de status van uw airbags, het kan 112 bellen voor u, of een hotelkamer voor u boeken.

Het kan op afstand olieniveau’s controleren, deuren op slot doen of van het slot halen, controleren of u uw gordel wel of niet draagt. Het kan je lichten aan en uitzetten. Het kan je toeter activeren en deactiveren. Het kan je kilometerstanden aflezen, het kan je bandenspanning uitlezen. Het systeem maakt het mogelijk ten alle tijde uw auto te vinden overal op de wereld, en kan daarna in overleg met de politie uw auto zelf laten afremmen en stoppen, het kan zelfs voorkomen worden dat u uw auto kunt starten.

En oh ja, eCall kan uw GPS informatie ook doorverkopen voor winst en doorspelen aan de  inlichtingendiensten. Het kan door GPS coordinatie en snelheidsbepalingen gebruikt worden voor heel precieze kilometerheffing belastingen. Voor de 112 functie is de chip dus verbonden met daarvoor benodigde microfoon en uw speaker, zodat u daarmee ook goed afgeluisterd kan worden – de communicatie met deze chip is immers op continue basis door middel van (CDMA/GSM) mobiele-telefonie techniek. En oh ja, het speelt uw rijgedrag ook door aan verzekeraars. GPS informatie is per definitie nooit geanonimiseerd.

Uw heilige koe werd al uitgemolken en vanaf 2015 dus ook geoormerkt met een volgchipje. Rekeningrijden kwam er in Nederland niet door, maar via de Europese omweg bent u straks alsnog de zak.

Sterker nog: met de informatie die uw auto met eCall doorgeeft, kan de politie u vrij gemakkelijk vol automatisch bekeuringen toe gaan sturen voor te hard rijden! Daarvoor is geen flitser meer benodigd.

Ook op afstand te hacken

En het is kennelijk ook gemakkelijk om het systeem te hacken, zelfs zonder fysiek contact met de auto via de verplicht geïnstalleerde mobiele telefonie techniek! De chip accepteert inkomend verkeer omdat de alarmcentrale naar de auto kan bellen en hij geüpdatet kan worden. Hierdoor ontstaan er mogelijkheden voor kwaadwillenden.’ Een hack maakt het door al deze gekoppelde functionaliteit mogelijk om de auto op afstand over te nemen.

OnStar wordt trouwens al jarenlang geïmplementeerd in auto’s door o.a. Audi en Volkswagen, en alle andere spelers op de Amerikaanse markt. Het betreft ook nog eens een verplicht abonnement waar je je niet voor kan afmelden. Zelfs als je je abonnement stop zet, blijven al deze mooie functionaliteiten actief in je auto, zodat ‘het makkelijk weer geactiveerd kan worden als je je weer abonneert.’ Juist ja.

Moord werktuig

Toevallig waarschuwde DivineCosmos ons andere dag nog over OnStar. Het blijkt uiteraard dat OnStar gebruikt kan worden om mensen af te luisteren, en daar is de FBI in 2003 al op betrapt. Het blijkt zelf gebruikt te kunnen worden om auto’s op afstand te besturen, bijvoorbeeld door flink gas te geven en een heftig ongeluk te veroorzaken. Dat klinkt wellicht als Conspiracy Theory, maar lees even verder!

Er zijn namelijk duidelijke tekenen dat dit al gebeurd is, weer door de FBI, om te voorkomen dat de journalist Michael Hastings een klokkenluidend artikel over het militaire apparaat schreef. En we weten inmiddels hoe om wordt gegaan met klokkenluiders. Gezien alle beschreven functionaliteiten, en de bedreiging die Hastings vormde, hij werd reeds door de FBI gevolgd, mijns inziens dus geen heel vergezochte Conspiracy Theory.

PrivacyNieuws schrijft dat eCall uw auto een doelwit maakt. “Dat kan uiteenlopen van het op afstand kopiëren van autosleutels uit het motormanagement systeem om de auto te stelen, tot het laten afgaan van een bermbom als een specifiek autonummer langsrijdt. Dat is eng en bestaat ook echt. Dat gebeurt al met actieve RFID-chips in landen waar Nederland militair actief is.’

‘Bescherming’ van de Overheid

Dit soort ‘bescherming’ door de overheid is uiteraard onbetaalbaar. ‘Maar dit is goed voor u! We doen dit om u een plezier te doen, kijk dan eens hoe gemakkelijk u hiermee gered kan worden bij een botsing! Het belt automatisch 112 voor u!’ Wat geeft dit allemaal toch weer een geweldig goed gevoel he!

Weet u nog die goede oude tijd dat we ons druk maakten om een RFID in het EU-kenteken? (6 dagen geleden, trouwens ook een initiatief van Toine Manders.) Die RFID in het kenteken is kinderspel vergeleken met de eCall chip die vanaf 2015 verplicht is in alle auto’s die verkocht worden in de EU.

GeenStijl stelt wat vragen aan de fabrikant, een Philips dochter met de naam NXP, het Skynet van Brussel, en krijgt lekker vage antwoorden. Lees ook meer hierover in het artikel met de mooie permalink naam: ‘de auto was ooit het symbool van vrijheid‘.

EU Totalitair, op uw kosten in uw auto met eCall, wel zo gemakkelijk. En bedankt Europarlementariër Toine Manders en Eurocommissaris Neelie Kroes! Het zullen eens geen VVDers zijn die onze privacy en vrijheden beperken…

Reacties zijn gesloten.